Kun olin pieni, minulla oli vilkas mielikuvitus. Ympärilläni oli muille näkymättömiä ystäviä ja eläimiä, joille jupisin, enkä koskaan tuntenut itseäni yksinäiseksi. Muut sisarukset tietysti huomasivat supinani, ja pelleilivät kustannuksillani. Joskus he istuivat tahallaan tovereideni päälle, vaikka olin juuri tarjonnut istumapaikkaa MINUN ystävilleni. Se sattui. Vessaankin piti mennä yhdessä, ja pidin ovea maltillisesti ja joskus kiireellä auki, jotta maailmani ehti mukaan.
En muista, milloin mielikuvitushahmot katosivat elämästäni, mutta kun opin 4-vuotiaana lukemaan mummuni avustuksella, alkoi päässäni toisenlainen kuhina. Nyt sinne liihotteli muiden ihmisten mielikuvitusolentoja, joskus kuvien kanssa.
Hyppy lasten kuvakirjoista pelkän tekstin varaan oli sekin yhdenlainen aikuistumisriitti. Nyt kuvittivat pelkät sanat maailmojani. Toki se poiki halun kirjoittaa itse tarinoita, joita keksin. Nyt luettuna irvistelen juttujeni opettavaisuutta ja moralismia, ja tajuan, että koulun lukukirjojen Topelius-saduilla oli vaikutusta siihen, miten kuvittelin oikeiden kirjailijoiden kirjoittavan. Silloin piti lasten olla tottelevaisia ja tuhmuudesta seurasi rangaistus. Piti olla kiltti tai ainakin reipas.
Teini-iässä elin jo hurjempaa 1970-lukua, jolloin konservatiiviset arvot kaatuivat rymisten. Päiväkirjoihin saattoi kirjoittaa villeimmätkin tuntemukset. En ehkä olisi selviytynyt murrosiästä hengissä ilman kirjoittamista. Kun en osannut puhua, kirjoitin. Jos Internetin äärettömyys ja sensuroimattomuus olisi silloin ollut olemassa, olisin ehkä retkahtanut todella outoihin maailmoihin. Kirjekavereihini kuului mm. linnakundeja. Siis miksi linnakundi halusi kirjoitella koulutytön kanssa? Vieläkin puistattaa. Silloin se oli jännää. Liftatessa saattoi tutustua ihan kaikenlaisiin ihmisiin, uteliaisuuteni oli rajaton. Kirjailijoitten piti elää! Nyt seuraan uutisista, mitä tapahtuu tällaisille uteliaille, naiveille, ihmisyyteen uskoville nuorille naisille päivittäin. Oliko minulla vain onnea, vai ovatko ihmiset muuttuneet hävyttömämmiksi. Korjaan: miehet.
Kun olin pieni, äiti varoitteli namusedistä ja juopoista. Muutamaa hämmentävää itsensäpaljastajaa lukuunottamatta elin turvassa. Kerran isäni sai kiinni tällaisen miehen itse teosta, kun seurasi meitä kauempaa. Toiste ei mies enää koskaan näyttäytynyt niillä kulmilla! Tuntui niin hyvältä, kun meitä oli uskottu, meitä puolustettiin, ja meidän reviirimme oli suojattu.
En tiedä, millaista on olla isä nykymaailmassa. Voisin kuvitella että sanomattoman ahdistavaa, kun netissä luuraavat koko maailman pervertit ja kaupungeissakin on turvatonta. Tuntuu vaikealta opettaa tyttöjä (ja poikia) varomaan, kun paha tuntuu vaanivan kaikkialla. Maskuliinisuus on jotenkin muuttanut muotoaan, hyväksikäyttäminen ei ole vähentynyt kaikesta valistuksesta ja rangaistuksista huolimatta. Luulen, että tässä eivät enää auta naisten voimaantumiset ja yhdistykset, vaan tarvitaan miesten johtamaa joukkovoimaa ja liikettä. Sitä odotellessa...
Lukukokemukseni on muuttunut iän ja elämän mukana. Nykyään suojelen itseäni raaoilta dekkareilta, dystopioilta, kidutusmässäilyiltä, raiskauskohtauksilta. En ymmärrä, miksi niitä pitää enää lisätä maailmaan, tuleehan niistä tiedotusvälineistä tuutin täydeltä ja värikuvina, jos haluaa tietää. Puuttuuko ihmisiltä samastumiskyky? Haetaanko extreemikokemuksia, kun ne puuttuvat tylsästä arjesta? Eikö mikään enää hätkäytä?
Kun olin pieni ja ensi kertaa luin kärsimyksestä, epäoikeudenmukaisuudesta ja kuolemasta, se järkytti minua perinpohjin. Sanotaan, että lukeminen lisää empatiakykyä, kun voi samastua toisen, täysin erilaisen ihmisen tuntemuksiin ja kokemuksiin. Jos lukeminen ja sanojen kuvittaminen häviää maailmasta, miten käy empatian? Olisi mielenkiintoista tutkia, miten empatiakyky toimii vaikka nuorten pelimaailmassa. Ehkä se on häviävä voimavara, tarpeeton lajiominaisuus, naivi taito, jolle ei enää ole käyttöä.
Siinä dystopiaa ihan tarpeeksi. Suljen silmät ja korvat maailman pahuudelta aina välillä, kutistun pieneen kuplaani karviashillopuuhissa, saunan lauteilla, uimassa lämpimässä järvessä, pyöräillessä rapisevalla hiekkatiellä.
Kaipaan lapsuuteni kesäaamuihin, kun kaikki oli vielä edessä ja ystäväni kulkivat taskussa.
Pages
keskiviikko 31. heinäkuuta 2019
keskiviikko 26. kesäkuuta 2019
Identiteettiä etsimässä
Ulkosuomalaisen identiteetti on aina poikkeava. Kotimaassa kehkeytynyt identiteetti ei säily uudessa kulttuurissa: kukaan ei tiedä kuka olet, harvoin myöskään mistä tulet. Kun käy lomilla Suomessa, tajuaa, että identiteetti on jo aikoja sitten vaihtunut vastaamaan toista kulttuuria. Pyytää anteeksi kun joku tönäisee, huomaamattaan puhuttelee ja tervehtii tuntemattomia, töppäilee julkisissa liikennevälineissä, ihastelee ruokakaupan tuotevalikoimaa ja unohtaa punnita vihannekset. Suomalainen jurous, jähmeys ja säännönmukaisuus tuntuu oudolta, small talkia ei löydy. Suomalaisten ärsytyksen aiheet naurattavat. Lentokentällä suomalaiset tunnistaa aina kilteistä ja hiljaisista jonoista, jotka muodostuvat jo kauan ennen kuin tiskillä on edes vastaanottovirkailijoita. Identiteetti on yhtaikaa tuttu ja vieras. Kuulun tänne enkä kuitenkaan kuulu.
Tämä ei ole juurikaan muuttunut sen jälkeen kun olen palannut Suomeen, kohta jo kaksi vuotta sitten. Tunnen itseni erilaiseksi. Ehkä se on ollut identiteettini aina, paikasta ja ajasta riippumatta: en kuulu mihinkään. Silti ulkomailla suurin suruni oli juuri muukalaisuuden tunne. Ei ollut ketään, kenen kanssa jakaa muistoja lapsuudesta ja nuoruudesta. Kaipasin kotiseutuni ja sukuni historiaa ja maisemia. Liityin jokaikiseen kotiseutuni Facebook-ryhmään ja pohdin muiden mukana, missä olikaan se lippakioski joskus 1970-luvulla. Älytöntä. Soitin yksin ollessani suomalaista iskelmämusiikkia ja kyynelehdin. Naurettavaa.
![]() |
Heli Laaksonen: Toivomuslavuaari |
Identiteetti pohdituttaa edelleen, kun olen nyt juuri täällä minne olen aina kaivannut. Koti-ikävä on helpottanut, vaikka osittain tajuan sen johtuneen menneen kaipuusta, menneen, jota ei saa takaisin. Paluumuuttajana huomaa aina uudestaan, miten erilaista elämää on viettänyt. Eikä se edes kiinnosta ketään! Ehkä en itsekään olisi niin kiinnostunut jostain maasta, jossa en ole koskaan käynyt ja josta en tiedä mitään. Näin se vain on. Poissa silmistä, poissa mielestä.
Suvun ikävä on myös asettunut luonnolliseen kokoonsa, kun saa tavata useammin sukulaisia ja suvaitsevaisuus joutuu koetukselle. Sukulaiset ovat niitä ihmisiä, joita emme ole valinneet elämäämme, mutta joihin meillä on vahva side lapsuudesta. Lapsuuden roolit perheessä loksahtavat ääneti paikoilleen, kun olemme yhdessä. Ihmisen perusluonne ei niin vain muutu. Minä olin siskossarjan viides, ja opin, että jos vain istuu hiljaa nurkassa ja seuraa tapahtumia, asiat yleensä järjestyvät. Johtajahahmoksi ei sisarussarjan häntäpäästä nousta. Tästä lienee tieteellistä näyttöäkin, vain esikoisista on vastuuseen. Se on minun selitykseni, ja siitä pidän lujasti kiinni. Sitäpaitsi jos kaikki olisivat vastuullisia johtohahmoja, kuka heitä kuuntelisi?
Nuorena 1970-luvulla etsin eri ryhmistä kiihkeästi identiteettiä, samastumista. Silloin sanottiin epämääräisesti, että etsittiin Totuutta. Poliittisesti olisi ollut tarjolla taistolaisuutta tai kokoomusnuoria, hippiaatteesta oli vielä laimeita maininkeja jäljellä, luonnonsuojelu nosti päätään. Oli kulttia ja uskontoa jos jonkinlaista. Nyt on vaikea edes käsittää, miten rajoittunut maailma nuorella kuitenkin oli silloin. Internetistä ja sen suomista ryhmistä ja kontakteista ei voinut edes haaveilla. Minä keräsin ulkomaalaisia kirjekavereita avartaakseni maailmaani, opettelin kieliä. Kirjastosta saattoi bongata suttuisesti painettuja lehtiä, joista löysi vaihtoehtoisia elämäntapoja ja kansalaisopiston kursseja. Olen aina ollut hyvä informaation etsijä ja jakaja, kirjastonhoitaja minusta piti tullakin. Pääsykokeen kirjat olivat kuitenkin niin puuduttavia, että hylkäsin tämän uran, vaikka se olisi sopinut minulle mainiosti. Havittelin sitten kirjoittajan identiteettiä, osallistuin kilpailuihin, hain palautetta.
![]() |
Nuoruuden omakuva |
Mihinkään joukkoon en kuitenkaan voinut liittyä, en uskonut minkään ryhmän antavan vapautta ajatella omin aivoin. Vapaus oli liian kallis hinta yhteenkuuluvaisuuden lämmöstä ja aatteen hehkutuksesta. Ehkä olin liian jyrkkä suvaitsija? Aina piti olla varaa muuttaa ajatuksiaan ja asenteitaan. Sivustakatsojan vapaus. Takaovi Totuudesta.
Ulkomaille lähtö katkaisi kaiken kuin veitsellä leikaten. Olin ei-kukaan ei-mistään, ulkomaalainen. Juurettomuus koski ja podin kovaa koti-ikävää kaikkien seikkailujen keskelläkin. Asuin välillä tropiikissa ja etsin osoitekirjastani vielä jotakuta, jolle en olisi jo kirjoittanut pitkiä kirjeitä. Kotimaasta tulleet kirjeet luin kyynelverhon läpi, sietämättömän ikävän vallassa. Juhannus ja jouluaatto olivat pahimmat. Nyt tajuan, että olin aivan liian nuori ja epäitsenäinen sellaiseen maailman mullistukseen. Kaipa havittelin jotain maailmanmatkaajan identiteettiäkin, kokeneemman puolison vanavedessä. Siinä se oma identiteetti sitten hukkuikin.
![]() |
Petra Heikkilä: Lady Lumi |
![]() |
Heli Laaksonen: Ruusu-Marian bouduaarissa |
Kirjoittaminen äidinkielellä auttoi palauttamaan minuuden. Tiedän, että on ulkosuomalaisia, joille tämä ei ole tärkeää, toinen kieli on nyt se jolla voi ilmaista kaiken. Minulle englanti ei koskaan ei ole tullut selkäytimestä, vaikka se on edelleen päivittäinen puhekieleni lähiomaisen kanssa. Englanniksi koen matkivani ilmaisuja, kun taas suomeksi ne tulevat vaivoitta. Olen myös epävarmempi oikeinkirjoituksen suhteen vieraalla kielellä.
Jos minulla jokin lisäidentiteetti on, niin kyllä se on irlantilaisuus. Se on tuttua ja rakasta. Ei Irlantiin ole ikävä, mutta se on toinen kotimaani aina. Seuraan Irlannin uutisia netistä ja blogeista. Se on ainoa kulttuuri, jonka voin sanoa tuntevani. Irlannin ongelmat ja koettelemukset koskettavat, ja aikuisten lasteni elämää seuraan äidin sydämellä. Kun Irlannista kuuluu hyvää, paisun ylpeydestä.
Suvaitsevaisuus lienee erilaisuuden sietämistä. Jos kuulumme vain yhteen, tarkasti rajattuun ryhmään ja omaamme vain yhden identiteetin, sen vaikeampi meidän on sietää erilaisuutta. Meillä kameleonteilla on tapana sulautua ympäristöömme.
![]() |
Eino Viikilä: Karattiin hoitokodista |
P.S. Jutun kuvat (paitsi Omakuva) Iittalan Naivistisesta näyttelystä, Uskalla iloita! 25.8. 2019 asti.
Elina Vessosen innoittava essee identiteetin ja suvaisevaisuuden vastavoimista yhteiskunnassa löytyy tästä.
perjantai 31. toukokuuta 2019
Luopumisen tuska


Ilmassa
lentää koko ajan jotain: keltaista siitepölysavua kuusista, hahtuvia ties mistä
puusta kuin linnun höyheniä, koivun siemeniä, terälehtiä. Nenäonteloni ovat
olleet tukossa jo vapusta, näinkö allerginen olen omalle maalleni?
Ensimmäinen
uinti kuuman mökkisaunan jälkeen, kuin olisi kuoriutunut talvinahastaan:
talviturkkihan siinä vajosi pohjaan, vanhan orvaskeden paino. Kuikan uikutus,
kurjet yli pään, lokit, en kestä! Oikeastaan en kestä Suomen kevättä. Se on
liian raju, nopea, menee livahtaa käsistä kuin koko elämä, saa aikaan
pakahdusta ja kaipuuta, minne, kun ei itsekään tiedä. Kaipasin jotakuta ja
jonnekin, jo nuorena keväisin, eikä edes se rakastettu vierellä riittänyt. Ehkä
silloin aavisti tiedosta julmimman: mikään ei kestä ikuisesti, et saa pitää mitään,
elämä on pelkkää luopumista. On vain tämä hetki, ja sekin on kohta ohi.
Sillä eikö
elämä ole pelkkää luopumista? Synnytät lapsen ja luovutat sen elämälle,
omilleen. Tapaat rakastetun, ja menetät hänet. Luot kodin, josta joudut
kuitenkin joskus luopumaan. Pidät huolta vanhenevista sukulaisista ja katselet
heidän vaipumistaan tuolle puolen. Ystävät ja tutut katoavat yksi toisensa
jälkeen. Oma terveys ja voimat kutistuvat, vaikka taistelet vastaan kaikin
keinoin. Luovut maisemista, rakkaista taloista, lapsuuden paikoista.
Eeva Kilpi
oivalsi Kuolinsiivous-kirjassaan: vain vuodenajat tulevat aina takaisin, mikään
muu ei palaa, mikään muu ei ole varmaa. Ilmastonmuutos saattaa vielä viedä
tämänkin meiltä.
Onko ihme,
että vanhukset saavat muistisairauksia, kun mikään ei enää ole kuin ennen?
Itsekin kuljen joskus typertyneenä Helsingissä - miehiä pyyhältää ohi sähköpotkulaudalla seisten salkku kädessä, junassa nainen pajattaa itsekseen työasioita ohueen mikkiin, joka kaiketi on yhteydessä johonkin tärkeään. Kirjastossa
nuoret istuvat tietokone sylissään, ei kirja. Pienet koneet nielaisevat
kortteja, piipittävät bussilippuja, laskuttavat maitotölkistä, jota näytät
niille. Ääni hississä kertoo, mihin olet menossa: kulkusuunta alas.
Tuttua on
oikeastaan enää ihminen, jonka muistat nuoruudestasi. Syntyy hetken yhteys, kun
jaatte muistoja ja tarinoita yhteisistä tuttavista, kädet jotka pitelevät kahvikuppia, tutut
silmät jotka yhä tunnistat vanhenevista kasvoista. Omatkin kasvot
alkavat vääristyä, äitihän se peilistä nykyään katsoo. Odotan kauhulla päivää,
jolloin törmään kokopeilissä omaan Hilja-mummuuni.
Sitä ennen on
kuolemattomuuden hetkiä: taide-elämyksiä Ellen Thesleffin ja Pawel Althamerin omakuvien äärellä,
sukelluksia kirjallisuuteen, järkytystä dokkareita katsoessa unettomina öinä,
oivalluksia kirjailijoiden haastatteluja seuratessa. Elämää isompia asioita,
jolloin kaiken menetetyn sijaan saa jotain, mittaamatonta.
Arkisemmin - tämän kevään saavutuksia: omakustanne runokokoelma lähiomaisen valokuvilla, ja vielä
ammattimaisempi novelliantologia kirjoittajaryhmän kanssa. Jälkimmäistä
juhlittiin kuohuvalla ja pienillä julkkareilla Töölön kirjastossa. Olen nyt
painetun sanan kirjoittaja!
Oli ilo olla
osa niin osaavaa, kannustavaa, huumorintajuista, pohtivaa ryhmää. Toivottavasti
jatkamme syksyllä! Tästä en haluaisi luopua.
Otin myös osaa ulkosuomalaisten antologiaan runoilla ja yhdellä novellilla. Siitä kuulemme vielä myöhemmin.
Kuolemattomia
novelleja kokoelmasta
Yksinäinen imuri ja muita henkilöitä on
muodossa e-kirjana.
P.S. Blogin kaikki kuvat tällä kertaa lähiomaisen.
Pahoittelut blogin layoutista, rivit menivät miten sattuu,
rivivälejä näyttää olevan mahdoton korjata näillä
blogityökaluilla. Saatte olla kiitollisia etten julkaissut
vahingossa mustaa tekstiä
mustalla pohjalla!
perjantai 12. huhtikuuta 2019
Valveilla Venetsiassa
![]() |
Sateellakin riittää turisteja. |
Kolmas kerta toden
sanoo.
Eli kolmas visiitti tähän uniikkiin, kaoottiseen ja kauniiseen
kaupunkiin, jonka väkiluku on pienempi kuin Hämeenlinnan.
Turismi paisuttaa sen
kaksinkertaiseksi joka päivä - ja tämä on siis keskiarvo! Kesäkausina mahtaa
olla tukalaa käydä täällä, saati asua. Minua massat ahdistavat, ei pääse
liikkumaan, ihmiset tönivät ja tallovat varpaille. San Marcossa ja Realton sillan
liepeillä tulee tukehduttava angsti: liikaa ihmisiä. Koin sen aikoinaan myös Lontoossa
asuessani. Täällä siitä pääsee suuntaamalla pois keskustasta: jo Arsenalessa
oli tyhjiä katuja, joissa näkyi pyykkipäivän liputus ja normaalia arkea.
Pari ensimmäistä
päivää oli hurmosta, kuten lomalla aina.
Ensimmäiseksi kävimme Guggenheimissa
moikkaamassa tuttuja taideteoksia. Tämä veistos toi erityisesti naisille hymyn huuleen.
Matkalla törmäsimme Barbara Luisin upeaan
valokuvanäyttelyyn ihan sattumalta. Valokuvaaja oli itse paikalla ja vaihtoi ajatuksia kuvistaan kanssamme.
Aukiolla meidän ikäinen pariskunta näkyi
pohtivan, mennäkö sisälle galleriaan, ja me yllyttämään. He taas neuvoivat,
että meidän pitää ehdottomasti käydä Giudeccossa katsomassa Letizia Battaglian
näyttely. Tällaiset mikrokohtaamiset piristävät kummasti: löytyy yhteys
samanmielisiin, vaikka vain viideksi ohikiitäväksi minuutiksi.
Toisena iltana
menimme konserttiin, joka jätti meidät euforiseen tilaan: Vivaldin Neljä
vuodenaikaa ja Paganinia. Vanhan kirkon akustiikka oli upea, yleisö keskittyi
kuuntelemiseen, eikä kukaan heilutellut kännyköitä edessämme. Viimeinen osuus
oli niin uskomattoman loistava suoritus, että itkin ja haukoin henkeä samaan
aikaan. Ei ihme, että sanotaan Paganinin olleen salaliitossa itse paholaisen
kanssa: ei tuollaista tavallinen kuolevainen voi säveltää, ja minulla on
epäilykseni näistä soittajistakin.
Onneksi, onneksi
olimme euforisessa tilassa konsertin jälkeen, sillä kotimatka hotelliin oli koetteleva.
Alkuillasta olimme kuulleet tulvasireenin varoituksen. Menimme
konserttiin sateessa, ja palatessa ymmärsimme, mitä varten kaduille oli
aseteltu ikäänkuin matalia toripöytiä. Ne olivat pitkospuita tulvaa varten.
Korkea nousuvesi ja rankkasade on paha yhdistelmä laguuniin rakennetulle
kaupungille. Vesi nousee kanaaleissa ja maanalaisissa käytävissä kaduille asti.
Muutamassa liikkeessä stoalaisen tyynet kauppiaat pumppasivat vettä ulos.
Sää on ollut sanalla
sanoen kaamea. Aikaisemmilla huhtikuisilla visiiteillä aurinko paistoi tai
ainakin oli lämmintä, nyt on ollut niin kylmää ja kosteankoleaa, että
vilustuin. Lämpötilojen pitäisi olla +12-16 luokkaa, mutta kosteus ja sade menee
luihin. Lähdimme Suomen +8 asteesta, eikä ollut ollenkaan näin kylmä!
Taide sen sijaan on
lämmittänyt sydäntä.
![]() |
Vaporetto eli vesibussi |
Ajoimme vaporetolla (=kirjaimellisesti höyrylaiva, vaikka
ne nykyään puksuttavatkin dieselillä) Giudeccon saarelle, jossa katsastimme
Letitzia Battaglian upean valokuvanäyttelyn. Dokkari hänen rohkeasta elämästään auttoi ymmärtämään kuvien taustan ja sai meidät molemmat kyyneliin.
Battaglia
kuvasi Sisilian köyhiä ja mielisairaita, romaneja, mafian rikospaikkoja,
kyläjuhlia, lapsia ja naisia. Minua yllättivät mustavalkoisten kuvien
vuosiluvut: niin köyhää Palermossa vielä 1980-luvullakin! En tiedä, onko Mia
Kankimäki jo kirjoittanut Letitziasta, mutta tämä todella on nainen, jota
ajattelen öisin! Ihailtavaa rohkeutta ja viisautta. Myös Elena Ferranten Napoli-kirjasarja tuli mieleen näistä kuvista.
Päätimme jättää
listalta Accademia-museon. Kirkkotaide ei enää jaksa kiinnostaa. Olin nähnyt
mainoksen kansainvälisen modernin taiteen näyttelyyn ja vihdoin saimme
pähkäillyksi, miten sinne pääsee. Venetsiaa kiertävistä vaporetoista nimittäin
toiset kiertävät myötä-, toiset vastapäivään, ja jotkut poikkeavat läheisille
saarille. Celestiaan pääsi puolessa tunnissa lyhintä tietä San Marcosta.
Tämä
näyttely on Venetsian pohjoispuolen valtavissa, tyhjiksi jääneissä
laivanrakennushalleissa. Sinne olisi mahtunut toiset kolme tai neljä näyttelyä!
Hienoja installaatioita, maalauksia ja valokuvia. Osa kylläkin sitä
'konseptitaidetta', jossa idea on loistava, mutta toteutus huono, osa taas
vaikuttavaa, teknisestikin mestarillista taidetta. Kun tarkastelimme varovasti
illuusio-sokkeloa, nuori näyttelyopas tuli näyttämään, että installaatioon sai
mennä sisälle kävelemään!
Hänen innostuksensa oli tarttuvaa, ja mieleen tuli,
miten usein saa enemmän näyttelystä irti, kun joku opas viitsii tulla
juttelemaan. Lähtiessä kiitimme respan toista nuorta opasta, ja hän kysyi,
halusimmeko kahvit. Totta kai, olin siinä vaiheessa nimittäin jo aivan
kohmeessa. Juttelimme taiteesta, ja mainitsimme Battaglian. Kävi ilmi, että
opas oli itsekin sisilialainen, ja kävimme mielenkiintoisen keskustelun
korruptiosta, EU-rahoituksesta, maahanmuuttajista ja köyhyydestä.
![]() |
Gondola-suma |
Venetsiassa on aina
ollut maahanmuuttajia, ja nykyäänkin näkee palvelualalla ihmisiä joka
maailmankolkalta. Kaikkia kieliä kuulee, ja puhutaan, ja Milanon
äärioikeistokokous tuntuu täällä pahalta unelta. Ehkä Venetsia on kupla,
poikkeus. Massaturismi on sille suurempi uhka kuin maahanmuutto, niin vaurautta
kuin turismi tuokin.
Minua hämmästytti paikallisten
kärsivällisyys töykeiden ja kovaäänisten turistilaumojen kanssa. Monet tuntuvat
matkustavan tänne kuin Disneylandiin, ajattelematta, että täällä sentään asuu
vielä paikallisiakin, joiden pitää matkustaa töihin, viedä lapsia kouluun, lääkärille, käydä kaupassa ja kenties viettää vapaa-aikaakin jossain. En ihmettele, että väestö vähenee Venetsiassa. Aika näyttää, kumpi voittaa, rahanahneus vai paikallisten halu pitää kaupunki asuttavana. Venetsia on sietänyt monta vallanvaihtoa, kulkutautiepidemiaa, sääolojen vaihtelua. Olisi surkeaa, jos massaturismi ja jättiristeilijät pilaisivat tämän uniikin paikan.
Luin
mielenkiintoisesta kansalaisliikkeestä nimeltä Occupy Venice: paikalliset
ottavat hylättyjä taloja käyttöönsä, kun vuokrat ovat taivaissa ja asunnot
muutetaan Air B&B:ksi ja hotelleiksi. (He käyttävät muuten Venetsia
Biennaalien rakennusjätettä korjatessaan hylättyjä asuntoja. Usein mietin,
mihin kaikki päätyy, kun iso taidenäyttely puretaan, kierrätetäänkö sitä?)
Tulee eittämättä mieleen eräs toinen turistikaupunki, jossa asunnot alkavat
olla tavallisten ihmisten tavoittamattomissa. Dublinissa talonvaltausta on myös
yritetty.
Viimeisenä päivänä
ehdimme vielä koluta Ca' Pesaron taidemuseon, jossa oli hämmästyttävä kokoelma ikivanhaa japanilaista ja kiinalaista taidetta ja esinekulttuuria - modernin
eurooppalaisen taiteen lisäksi. Chester Beatty Library Dublinissa kalpeni tämän kokoelman rinnalla. Tässä museossa oli jotenkin vanhanaikainen fiilis, valtava määrä esineitä lasivitriineissä, vähemmän selityksiä.
Aika ei merkinnyt mitään, kun näitä mestariteoksia luotiin.
Netsuket esimerkiksi ovat aivan miniatyyrikokoisia.
![]() |
Netsuken koko on siis jotain sentin pari luokkaa. |
![]() |
Shakki, joka keksittiin Intiassa, löysi tiensä Japaniin ja pelinappuloista tuli norsunluisia taideteoksia. |
Mitä menettäisimmekään, jos keskittyisimme vain eurooppalaiseen, 'kristilliseen' kulttuuriin! Vuosituhansia vanha sivistys oli olemassa meitä ennen.
Battaglia sanoi, että
me olemme häviäjien puolella, olemme aina olleet, mutta luovuttaa ei voi.
Maailmassa jylläävät nyt pahat voimat, rajoja yritetään sulkea, sulkeutua omaan
kapoiseen identiteettiin, suojautumaan muilta kulttuureilta. Miten heikko on oma identiteetti ja kulttuuri, jos se tuntee uhkaa muiden edessä? Ikään kuin oman historian vaaliminen olisi ristiriidassa muiden vaikutteiden kanssa.
Gallen-Kallelat ja Sibeliukset eivät olisi mitä ovat, ilman vaikutteita ja
matkustelua muualla. Kirjallisuutta pitää avata, ei sulkea yli rajojen.
Musiikki näivettyy, jos se ei saa uusia tuulia. Taide nimenomaan saattaa olla
se väline, jonka avulla ymmärtää tätä planeettaa ja ihmisyyttä.
Eli maailman kulttuureista rikastuneena kohti vaalivalvojaisia. Nämä ovat tärkeät vaalit Suomessa.
P: S. Edellisestä Venetsian-matkastamme on jo pari vuotta, tässä siitä blogi matkavinkkeineen.
![]() |
Uusia ja vanhoja vesivossikoita Grand Canalissa. Autoja täällä ei näe, ei edes polkupyöriä. |
torstai 21. maaliskuuta 2019
Viisautta ja intohimoa
Ihan pakko purkaa tämä, vaikka se kuuluisi ehdottomasti
päiväkirjaosastoon. En ole koskaan ollut hyvä syvimpien tuntojeni jakamisessa
edes ystävieni tai rakkaimpieni kesken, perisyntini on ylpeys ja tyynen
julkisivun ylläpito hinnalla millä hyvänsä. En tiedä mistä se johtuu, ehkä
synnyin vetoketju suussa ja se on jumittunut pysyvästi. En halua jakaa ongelmia
ja ikäviä ajatuksia, alemmuudentuntoja ja masennuksia. Olen aina etsinyt
elämästä harmoniaa, älkääkä nyt naurako. Julkisuuden tai kunnian tavoittelu on
minusta alentavaa ja turhaa, oli jo nuorena. Maallista mammonaa opin
arvostamaan vasta kun sitä ei ollut eikä sitä saanut.

Kuvataidetta aloin harrastaa vasta lähes nelikymppisenä, kun nuorin oppi kävelemään. Yhdessä varhaisimmasta öljyväritöistäni on hänen palleroinen jalanjälkensä, kun takanreunukselle kuivumaan nostettu maalaus putosi ja hän astui päälle. Aika oli kortilla mihinkään omaan.
Koko ajan
pelkään jotain kaiken muuttavaa sairautta, omaa tai lähiomaisen. Tiedän, että
se on järjetöntä, koskaan kun ei tiedä. Nuorena elämä jatkui loputtomiin,
oikeastaan tylsästi. Vuosi oli niin pitkä aika, ettei sitä voinut edes kuvitella.
Elämässäni oli kausia, jolloin en tiennyt, missä maanosassa asuisin seuraavana
vuonna. Nyt tuntuu, että vaikka kävelytahti on hieman – siis hieman – hidastunut, aika ja päivät vilistävät
nopeutettuna niin että hämmästyy: taas on maaliskuu! Jälkikasvuni viettää
pyöreitä päiviä, ja tuntuu kuin he ottaisivat minua kiinni. Kolmikymppisenä
sain kolmannen lapseni, ja hän täytti nyt kolmekymmentä. Minun on ihan pakko
olla häntä rutkasti vanhempi. Niin outoa on ajankulu, että kun nuorimman
tyttären kanssa puhuimme keskimmäisen lähestyvistä kolmekymppisistä, hän kysyi:
Äiti, missä sinä olit silloin? Laskin vuotta ja mietin, missähän minä olin ja
mitä tein. Ai niin joo, olin synnyttämässä. Päivän naurut.
Itse asiassa aikaa on minulla nyt enemmän kuin koskaan.
Pääsin pois turhauttavasta päivätyöstä pienelle varhaiseläkkeelle ja voin
omistautua kirjoittamiselle, lukemiselle, piirtämiselle ja kulttuurille.
Rahatilanne on tietty surkastunut, mutta se oli harkittu päätös. Ihminen
tarvitsee aikaa, ei rahaa elämiseen. Silloin kun on töissä, on rahaa muttei
aikaa.
Joillekin on onnistunut se, että tekee mieleistään työtä
ja elää sillä. Jos kuulut tähän kategoriaan, kiitä onneasi – tai itseäsi
hyvistä valinnoista. Tässä kohdin kateus sumentaa silmäni. Ehkä se on
some-kateutta, toisten julkisivujen katselemisen aikaansaamaa angstia. Miksen
minä? Sitten tulevat alemmuudentunto, vähättely, itsensä lyttääminen. Tiedänhän
minä, että kateus on turhaa. Hätkähdyttävän usein olen kadehtinut jotakuta,
tietämättä mitä julkisivun takana piilee, ja kuin kirouksena usein tälle
ihmiselle on sitten tapahtunut jotain kauheaa. Niin että se siitä
kadehtimisesta. Parasta, mitä kadehtiminen voi saada aikaan on se, että tekee
elämälleen ja valinnoilleen jotain. Tässä iässä on vain aika loppumassa. Pitää
elää kuin viimeistä päivää. Mitään ei kannata jättää sitku-periaatteella
tulevaisuuteen.
Joskus elämä jatkuu ja jatkuu, ja terveys säilyy, ja
järki päässä. Lempikirjailijani Eeva
Kilpi on nyt 91-vuotias. Hän on jo kertaalleen julkaissut Kuolinsiivous-nimisen
kirjan, ja julkaisee edelleenkin lisää muistiinpanojaan, nyt Sinisen
muistikirjan. Hän suri jo varhain vanhenemista, ja siitäkin on nyt monta
vuosikymmentä!
Lainaan Simopekka Virkkulan tekemää haastattelua 10.3.19 (se on
vain Hämeen Sanomien tilaajille, en voi siis linkittää):
Eeva Kilpi oli 2000-luvun alussa vähän päälle
seitsemänkymppinen, mutta jo tuskallisen tietoinen vanhuuden viheliäisyydestä.
“Vanhan mieli on väliin niin hauras että se tuntuu
hajoavan kuin usva yöhön.”
Jyrkimmillään Kilpi julistaa vanhuuden olevan “järkyttävä
kokemus”.
Toisinaan vanhuudelle heltiää muutama armollinenkin sana:
ihminen säilyttää sisimmässään nuoruutensa, ydin ei vanhene. Sitä paitsi ikä
tuo “suurta sielullista runsautta”.
Miltä vanhuus tuntuu nyt, kun kokemusasiantuntijuutta on
kertynyt yli viisitoista vuotta lisää? Merkitseekö ikä vitsausta vai
viisastumista?
– Kunpa tietäisi! Mie en ole vielä kokonaan elänyt tätä
elämää. Ties mitä voi tapahtua.
Näihin sanoihin on hyvä nojautua. Jos Eevakaan ei tiedä,
ei pidä minunkaan murehtiman. Nuorempien kadehtiminen on vain hetkellistä vision sumenemista.
Näin hän kirjoitti jo vuonna 2000 (Kootut runot
1972-2000):
Missä viivyt, seesteisyys?
Missä aikailet, tyyneys?
Kuinka kaipaankaan kaikkea sitä
mitä ikääntymisestä on luvattu ja kirjoitettu.
Vai eikö mitään siitä tulekaan
minun osakseni, oi Elämä?
Pelkkää viisautta ja intohimoa vain
hautaan saakka,
niinkö, oi Kohtalo?
Salli minun levähtää hetki
käsivarsillasi, oi Vanhuus,
ennen kuin kuolen.
tiistai 12. helmikuuta 2019
Koukussa lukupiireihin
Kaltaiselleni
introvertille lukutoukalle on lukupiirien löytäminen Suomessa ollut valtava ilo. Suomalaiset ovat lukevaa kansaa! Nyt
olen kolmessa eri lukupiirissä, jotka ovat yhtä erilaisia kuin
osanottajansakin. Yksi on vanhojen ystävien perustama, toinen liittyy
hyväntekeväisyyteen, kolmas paikalliseen kirjastoon. Jos olet lukeva ihminen,
suosittelen sukellusta tähän yhteisöön! Missä muualla voi jakaa lukemisen ilon
ja samalla avautua monista kirjojen teemoista, pohtia elämää ja eri
kulttuureja, jakaa ajatuksia?
![]() |
Anonyymi, n. v.1500, Hollanti (yksityiskohta). Jos helvetissäkin on kirjoja, sinne! |
Olen aina lukenut yksin, nyt tapaan ensimmäistä
kertaa muita lukevia ihmisiä. Mikä riemu!
No, onhan minulla
ollut kahden hengen lukupiirejä, vaikken tiennyt kutsua niitä sellaisiksi.
Parhaan kaverini kanssa koulussa vaihdettiin jatkuvasti kirjoja ja
keskusteltiin niistä. Eräs toinen ystävyys on kehkeytynyt nimenomaan kirjoista
puhumisen ympärille. Kuten hän sanoi, kirjoja on nykyään niin paljon, että on
hienoa kun joku tekee suosituksia, ettei tarvitse hukata aikaa tylsien
lukemiseen. Meillä molemmilla on ulkosuomalaistausta, joten kummallakin on
paljon tyhjiä, Saharan kokoisia aukkoja suomalaisessa nykykirjallisuudessa.
On ollut hienoa kuroa
kiinni välimatkaa menneeseen. Ymmärrän, etten koskaan voi jakaa Suomessa
pysyneiden ystävieni kanssa 1980-luvun ja sen jälkeistä musiikkimaailmaa, suomalaista
populäärimusaa, koska en sitä kuullut, eikä siitä vaan tule nostalgisia
fiiliksiä 'niistä ajoista'. En tiedä kuka on Tuomari Nurmio, Pelle Miljoona,
Edu Kettunen tai Eppu Normaali. Sen ajan kirjoja voin vielä etsiä ja lukea.
Mikä lukupiireissä sitten
viehättää? Miksi riskeerata lukuhurmio ja kuulla jonkun toisen arvio
lempikirjasta? Ihan vaan sen takia, että taas tajuaa, miten eri lailla kaikkea
voi katsella ja kokea. Nähdä teksti toisen silmin, bongata yhteyksiä jotka
itseltä jäivät huomaamatta, jopa antaa anteeksi toisen lyttäys, koska tajuaa,
miksi juuri hän ei voi tykätä tästä kirjasta. Joku kiihtyy melkein raivoon, kun
loppu ei tyydyttänytkään, toinen kohauttaa olkapäitä. Aina oppii kirjasta
jotain uutta. Kirjojen kautta myös vaivihkaa tutustuu ihmisiin, kun teksti
herättää laajempia pohdintoja elämästä.
Eräs tärkeä pointti lukupiireissä on se, että tulee luetuksi kirjoja, joihin ei luonnostaan tulisi edes tarttuneeksi. Joskus ne nappaavat, joskus taas ei. Yhtäkään kirjaa en vielä ole jättänyt kesken.
Kirjoittavana
ihmisenä minulla on tietty salainen agendakin: miten kirja toimii? Mikä
koukuttaa, mikä tylsistyttää, mikä jää hämäräksi? Minkälainen loppu tyydyttää?
Onko liikaa henkilöitä, takaumia, poukkoileeko kertojaääni niin ettei pysy
perässä, mikä sai lukijan nauramaan tai itkemään?
Käytännössä
lukupiirin järkkääminen on helppoa. Pitää sopia kirjasta, valita seuraava
päivämäärä ja paikka jossa tavata. Uutuuskirjoihin on kirjastossa jono, joten
vanhemmat kirjat ovat helpommin saatavilla niin, että kaikki ehtivät lukea. Kirjan voi myös laittaa edelleen
seuraavalle, kun on lukenut. Nettiantikvariaateista saa suomalaisia kirjoja tosi halvalla (ulkosuomalaiset huom!). Kirpparit notkuvat vanhoja ja uudempiakin kirjoja alle eurolla. Ja tosi tärkeä
uutuuskirja kannattaa aina ostaa omaksi ja laittaa kiertämään. Ääni ja e-kirjoillakin
on hyötynsä, vaikka itse pidän paperikirjan näppituntumasta. Minä kirjoitan
aina jotain ylös juuri lukemastani kirjasta, koska muuten unohdan sen, enkä
muista sanoa lukupiirissä.
Kirjapiirit tuppaavat
olemaan naisten juttuja, en tiedä miksi. Kaksi lukupiireistäni kokoontuu
vuorollaan jonkun kodissa. Yhdessä piirissä juodaan kahvit ja pullat ja maksetaan
vitonen hyväntekeväisyyteen (Naisten pankki), toisessa on kirjan mukainen teema. Viimeksi kun
luettiin japanilainen kirja, juotiin sakea ja syötiin sushia! Tähän lukupiiriin
kuuluu myös päiväkirja, johon emäntä kirjoittaa raportin ja laittaa kuvia.
Kolmas lukupiirini taas kokoontuu paikallisessa kirjastossa - ja sielläkin
kahvitellaan.
Mieti, onko sinun lähipiirissäsi tai työpaikallasi jo lukevia
ihmisiä ja voisitko aloittaa lukupiirin? Ehtisikö työpaikalla pyhittää jonkun lounastunnin lukupiiriin? Entä voisiko paikallinen kirjasto toimia
kokoontumispaikkana?
Ja jos mikään näistä
ei vain toimi sinun elämäntilanteessasi juuri nyt, on netissä monta hienoa
lukublogia, joihin voi kirjoittaa omia kommentteja jostain kirjasta ja saada
suosituksia, mitä kannattaa lukea. Monet kirjabloggarit ovat todella hyviä
kirjoittajia ja myös linkkaavat samaa kirjaa käsitteleviä muita blogeja.
Jokaisella on oma lukukokemuksensa, ja joskus ne poikkeavat kovastikin
toisistaan. Koskaan en kuitenkaan ole törmännyt vihapuheeseen, nimittelyyn tai
toisen mollaamiseen. Päinvastoin, toisen näkemystä kunnioitetaan.
Sitä se lukeminen
ihmiselle tekee!
![]() |
Kouluaikainen työ, omaprofiili, spray-maalattu |
Hyvää Ystävänpäivää!
Hyviksi havaitsemiani
kirjablogeja:
Nettiantikvariaatteja:
Viime aikojen lukuelämyksiä - suomalaisia:
Enni Itäranta: Teemestarin kirja
Heidi Köngäs: Sandra
Anneli Kanto: Veriruusut
Olli Jalonen: Taivaanpallo
Miehiä ja ihmisiä
Poikakirja
Sirpa Kähkönen: Graniittimies
Johanna Sinisalo: Auringon ydin
Miia Kankimäki: Naiset joita ajattelen öisin
Emma Puikkonen: Eurooppalaiset unet
Muita:
Elena Ferrante: Loistava ystäväni (My brilliant friend)
Barbara Kingsolver: Myrkkypuun siemen (The Poisonous Bible)
Hiromi Kawakami: Sensein salkku
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)