Mitä jäi mieleen Tampereen
näyttelykierroksesta?
Muumimaailma vs Robert Longon jättimäinen
piirustusnäyttely? Feminiininen vs maskuliininen? Inhimillinen mittakaava,
pieni ja näennäisen vaatimaton vs mediavirrasta poimittujen kuvien kopioiminen seinänkokoisiksi
pläjäyksiksi. Suomalainen vastaan amerikkalainen.
Kuka on varastanut muumilta silmän? |
Olen käynyt aiemminkin
Muuminäyttelyssä, kun se vielä oli suht pieni kokoelma Tampereen Taidemuseon
kellarikerroksessa. Haltioiduin Tove Janssonin uskomattomista
tussipiirustuksista, pienoismalleista ja viisaista lauseista. Nyt muumit ovat
saaneet ansaitsemansa puitteet Tampere-talossa kahdessa kerroksessa. Ateneumin
parin vuoden takaiseen Tove-näyttelyyn lähiomainenkin ihastui ja lupautui
nyt mukaan.
Meillä ei ollut lapsia tai lapsenlapsia rekvisiittana, ja olimme
varmasti näyttelyn vanhimmat kävijät. Nuorruimme kuitenkin hetki hetkeltä, ja
lopulta konttasimme ihastelemassa lattian alle upotettuja merenalaisia
maailmoja. Konttaaminen kävi hyvin, ylöspääsy oli hankalampaa.
Lähiomaisen iloksi pienoismaailmoista kertovia
tarinoita saattoi kuunnella nauhalta myös englanniksi, erittäin hyvin
esitettyinä (muita kieliä oli mm. japani, ruotsi, venäjä). Monelle kävijälle
tämä on ensimmäinen kerta kun he kuuntelevat Toven satumaailmaa. Satumaailmaa?
Muumien maailma on oikeasti paralleelinen maailmankaikkeus, samalla kertaa
tuttu ja tuntematon. Pelot ja toiveet ovat inhimillisiä ja universaaleja,
tapahtumat fantasioita. Mietin monesti, mistä Tove aiheensa ammensi. Unistaan?
Muistan,
kun eräs tuttava sai järkytyksekseen tietää vasta aikuisena luettuaan ruotsiksi
Muumikirjaa, että Mörkö olikin hon, naispuolinen. Minua taas järkytti ajatus,
että olennoilla edes oli sukupuolta, suomen kielessähän neutri on mahdollista,
mysteerio säilyy. Miksi Mörkö olisi mies- tai naispuolinen? Sen enempää kuin
hattivatitkaan. Kielissä, joissa kolmannella persoonapronominilla on aina
sukupuoli, mielikuvitus lokeroidaan jo varhain. Jos voisin aloittaa elämäni
alusta, haluaisin omistautua tutkimaan tätä: miten kieliopillinen neutri
vaikuttaa sukupuolikäsitteisiin. Miten paljon helpompaa ei-binaarisilla
henkilöillä onkaan Suomessa, kun he voivat vain olla hän. Englanniksi on joko
valittava he tai she tai epätyydyttävä they.
Lämmittävimpiä huomioita
muumimaailmasta on erilaisuuden hyväksyminen. Jopa pelottavat olennot voivat
muuttua inhimillisiksi, kun niitä vain yrittää kuunnella ja ymmärtää. Monilla
Muumilaakson asukkaista ei ole pysyvää kotia, he ovat maailmanmatkaajia ja
kulkureita, omituisuudessaan ainutlaatuisia. Edellisestä muuminäyttelystä
kirjoitin ylös useita viisauksia - näitä kaipasin uudessa näyttelyssä!
(Lainaukset saattavat olla Elina Boneliuksen, joka oli kirjoittanut
näyttelytekstit) Moni ulkosuomalainen tunnistaa itsensä näistä:
Koti on
paikka. Tai koti on mielentila. Koti on turvassa olemista, mutta joskus olennot
Muumilaaksossakin etsivät kotiaan melkein koko elämänsä. Nuuskamuikkusen koti
mahtuu selkäreppuun. Koti on siellä, missä ystävät ovat. Ja koti on siellä,
missä tulee rakastetuksi.
Tove itse oli tietenkin poikkeava, erilainen koska
asui ja eli toisen naisen kanssa. Tätä en koskaan tiennyt lapsuudessani tai
nuoruudessani. Mietin, oliko tiedon pimittäminen tahallista vielä
1970-luvullakin: Tovehan nimenomaan miellettiin lastenkirjailijaksi. Satutäti
ei voinut olla lesbo. Vaikka Muumiperhe on säädyllinen normiperhe, laaksossa on
paljon erikoisia hahmoja ja Muumitalo on kaikille avoin.
Näyttelystä jäi
hinku lukea lisää: mikä olikaan näkymättömän lapsen tarina? Myös haluaisin
selailukappaleena Toven mestarillisia kuvituksia.
Ainoa kritiikki näyttelystä (mistä annoimme myös
palautetta) oli istuinpaikkojen puuttuminen Toven elämästä kertovan
dokumenttifilmin edessä: filmi on 15 min. pitkä. Lähiomainen raahasi minun
särkeviä jalkojani varten muuminkiven, ihanan huovutetun tyynyn, mutta kunnon
tuolit olisivat olleet tarpeen jotta mielenkiintoisen dokumentin olisi jaksanut
katsoa keskittyen. Kenties sen voisi siirtää Ateljee-tilaan kuulokkeiden
kanssa?
Muuminäyttelyssä ei tekijänoikeudellisista syistä saanut valokuvata. Nämä muumit bongasimme Tampere-talon ulkopuolelta. (Kuvat lähiomaisen) |
Luulin bonganneeni mustan muumin valkoisessa lumessa. |
Se olikin vain tummunutta pronssia. Valkoinen silmäkin oli vain lunta. |
Tämän
huippuelämyksen jälkeen kävelimme vielä Sara Hilden-museon viimeistä
viikonloppua auki olleeseen Robert Longon piirustusnäyttelyyn. Sinne oli
jonoa!
Mitä siitä voi sanoa? Uskomaton fotorealistinen hiilitekniikka,
jota ei juuri valokuvasta erota. Liiankin täydellinen. Luin enemmän tekniikasta
gallerian kirjoista: Longon jättimäiset hiilipiirustukset syntyvät tiimityönä
apulaisten kanssa, seinälle heijastettujen valokuvien avulla. Longo vain
viimeistelee efektit. Aiheet eivät jotenkin minua sykähdyttäneet, vaikka
tekniikkaa oli pakko ihailla.
Kenties mielenkiintoisimpia olivat vanhojen
mestariteosten röntgenkuvien kopiot. Van Goghin työ oli kerralla valmis,
Rembrandtin Bathsheban pään asentoa oli muutettu. Toisaalta, yhtä
mielenkiintoinen teos olisi ollut pelkkänä röntgenkuvanakin.
Selostuksissa
puhuttiin hetken pysäyttämisestä, kuvan katsomisen hidastamisesta. Minua
viehättää enemmän viipyilevä, epätäydellinen piirustus, joka jättää katsojan
mielikuvitukselle varaa. Millaisia olisivat Longon piirrustukset jotka on tehty
vain hänen omasta päästään? Tekniikkaa hänellä olisi.
Lähiomainen jupisi siitä, että Longo varastaa
valokuvia muilta, antamatta edes kuvaajan nimeä, miksi? Valokuvan ottajalla
pitäisi olla tekijänoikeus. 'Mediavirrasta' napatut valokuvatkin ovat jonkun
ottamia, niille pitäisi antaa tunnustuksensa.
Tästähän voisi jatkaa
keskustelua toisten valokuvista tehtyihin maalauksiin - niitä olen luonut
itsekin. Kuka tässä on taiteilija? Se, joka näki kuvan ja otti sen, vai
taiteilija joka teki siitä jotain muuta. Ikuisuuskysymyksiä, joista väittely
onneksi jatkuu. Mikä on taidetta?
Longon näyttelyssä sai räpsiä mielin määrin, kunhan ei käyttänyt salamavaloa. Saisikohan näistä tehdä kortteja tai julisteita? Olisiko se varastamista? Only joking.. |
Siitä ei
tarvitse väitellä, mitä taide meille merkitsee. Molemmilla on kipeät
'galleriajalat' tänään, mutta virkistynyt mieli. Aina kannattaa käydä
näyttelyissä!
P.S. Paras investointi Suomessa on museokortin
hankkiminen: 68 euron vuosikortti tienaa arvonsa nopeasti, sillä pääsymaksut
ovat (irlantilaisittain) korkeita. Näyttelyihin tulee myös useammin mentyä, kun
on 'ilmaiskortti'!
Longon näyttely sulkeutuu tänään 14.1.18, muuminäyttely on
jatkuva. Onneksi.
Olipa tosi mielenkiintoinen postaus naista nayttelyista, tuon muumi -nayttelyn olisin halunnut ehdottomasti nahda mutta onneksi kerroit ja kuvailit sita taalla niin hyvin, kiitos siita.
VastaaPoistaKiitos, muumit jäävät pysyvästi esille Muumilaaksoon, jos joskus ehdit Suomeen ja Tampereelle! Muumeilla olisi paljon annettavaa tänäkin päivänä: suvaitsevaisuutta, huumorintajua, totuuden etsimistä, rakkauden ja rauhan arvostamista. Sitä että saa olla epävarma ja kummastella maailmaa, sen sijaan että julistaa tietävänsä kaiken.
Poista