Olen kuunnellut viime aikoina YLE Areenasta Elämäni ääniraita –ohjelmaa, jossa Tuuli Saksala haastattelee suomalaisia kuuluisuuksia heidän elämälleen tärkeistä musiikkikappaleista. Vahva suositus Saksalan miellyttävään, rauhalliseen puheeseen ja tilan antamiseen haastateltaville. Roman Schatz ja Seela Sella olivat ihania. Taas yksi YLE –helmi!
Koska on varsin epätodennnäköistä, että päädyn
haastateltavaksi k.o. ohjelmaan, päätin haastatella itse itseäni. Haastan
muitakin bloggareita vastaamaan tähän, jos musiikki on teille rakasta. Ja kuten
kaikissa haasteissa, kysymyksiä voi skipata tai lisätä, tämä on sinun elämäsi
ääniraita! Kysymyksiä saa vapaasti kopioida. Musanäytteet sain youtubesta. Mykistäkää mainokset, jos ne ilmaantuvat, nuo riiviöt.
8 kysymystä:
1.
LAPSUUS
- Mitä lapsuutesi äänimaailmaan kuului? Ketä perheeseesi kuului?
Missä/minkälaisessa paikassa kasvoit. Millainen lapsi olit?
2.
NUORUUS - Oliko sinulla kovia
kasvukipuja? Unelmia nuorena?
Miksi halusit tulla isona? Oliko sinulla
esikuvia?
3.
LOHTULAULU - Kaikki ei aina mene hyvin
elämässä. Mikä on lohtulaulusi?
4.
RAKKAUSLAULU - Entä rakkaus, mitä se on?
Paras rakkauslaulu?
5.
VOIMALAULU – Mikä musiikki antaa sinulle
voimaa elämässä?
6.
MUSIIKILLINEN LUURANKO - Jokin, johon
liittyy salaisuus, häpeää, katumusta...
7.
MINUUS - Kappale, joka kuvaa eniten
sinua? Tai: kuka/millainen haluaisit olla? Kappale, joka kertoo sinusta, tai
mikä sinä olet?
8.
TULEVAISUUS - Mikä sinua mietityttää
juuri nyt/tulevaisuudessa?
1.Lapsuuteni äänimaailma? Kasvoin kuuden lapsen toiseksi
nuorimmaisena, ahtaasti rintamamiestalossa, jossa jossain vaiheessa asui vielä
mummunikin, joten oletan, että kotini oli meluisa. Pakenin sitä oivallisesti
kuitenkin kirjoihin, joita opin lukemaan jo nelivuotiaana, mummuni opettamana.
Musiikillisesti kotini oli köyhä. Meillä oli iso radio, jota äiti kyllä
’huudatti’, kun tuli Lauantain toivotut tai jotain kaunista, vaikkapa Luostarin
puutarhassa tai Eliza Korjuksen Warum. Samaisesta radiosta saattoi odottaa
tiettyjä pop-ohjelmia, joita teini-ikäisenä nauhoitin mankalle. Mankan sain
parhaalta kaveriltani, kun hän sai paremmat laitteet. Silloin ei
yksinkertaisesti ollut varaa mihinkään. Myöhemmin meillä oli yksi
Luxor-merkkinen matkaradio, jonka sain viedä yläkertaan huoneeseeni, kun
vanhemmat menivät nukkumaan. Radio Luxemburg tuli tutuksi. Isäni oli
lestadiolainen, mikä aiheutti popmusiikin sensurointia, emmekä saaneet edes
televisiota ennen kuin olin kahdentoista. Äitini rakasti musiikkia ja lauloi ja
myös vihelsi usein. Warum oli laulu, joka sai hänet pysähtymään niille sijoilleen
ja tuijottamaan ulos ikkunasta. Isä veisasi virsiä seuroissa.
Asuimme kaupungin laidalla, lähellä peltoja ja järveä,
joten sen puoleen lapsuuteni oli idyllinen. Olin ujo ja yksin viihtyvä lapsi,
kirjat ja piirtäminen olivat rakkaitani. Sain ensimmäisen hyvän ystävän vasta
oppikoulussa. Musiikki oli kiehtova ja vaikuttava vieras, joka joskus pistäytyi
kotonani.
2. Kasvukipuja minulla oli ihan tavalliseen tapaan.
Vanhempieni liitto oli myrskyisä ja isäni uskonnon varjostama. Pidimme sisarusten
kanssa yhtä. Minun oli vaikea rentoutua musiikin kuuntelun tai tanssin suhteen,
kun kaikki sellainen oli syntiä. Selvitin suhteeni Raamattuun, uskontoon ja
moraalikysymyksiin perin pohjin päiväkirjoissani jo hyvin nuorena. Unelmoin
salaisesti kirjailijan, kirjoittajan työstä, vaikkei mitään esikuvia ollut
suvussa tai elinpiirissäni. Teini-iässä tapasin erään taiteilijan ja hänen kauttaan muita luovan
alan ihmisiä, mikä innoitti boheemiin elämään. Tiesin, etten ollut kyllin hyvä
kuvataiteessa, mutta kirjoittaminen jatkui. Lähetin juttuja kilpailuihin ja
lehtiin. Koulun jälkeen kävin Luovan toiminnan kurssin eräässä kansanopistossa.Sitten
yks kaks päätin lähteä ulkomaille, Englantiin välivuodeksi. Itsenäistymään.
Nuoruuteni ääniraidaksi voisi valita sadoista
kappaleista: Santanaa, Pink Floydia, Hectoria, Piirpauketta...! Jostain syystä valitsin
kuitenkin tämän kappaleen, koska se liittyy kipuun. Olin vapaaehtoisten työleirillä v. -78 Swanseassa, Walesissa,
nojasin asuntolan ikkunalautaan heinäkuisena helleiltana ja tämä kappale
leijaili jonkun opiskelijan avoimesta ikkunasta. Sillä hetkellä tajusin, että
jotain isoa oli tapahtumassa elämässäni, olin irtautumassa Suomesta, kodista,
ystävistäni, kaikesta entisestä, enkä tiennyt, minne olin menossa. En tiennyt,
etten tulisi palaamaan Suomeen neljäänkymmeneen vuoteen, mutta kun jossain
myöhemmin kuulin tämän kappaleen, tajusin, että aavistin jo silloin matkani
jatkuvan pois päin. Eräänlainen taitekohta, kipeäkin.
3. Irtautumiseni kotoa ja Suomesta tapahtui kuin
veitsellä leikaten, eikä se johtanut onneen.
Ensimmäinen liittoni oli vaikea. En tiedä, miten selvisin siitä kaikesta
ja miten jälkikasvuni selvisi. Musiikki katosi elämästäni, koska en enää valinnut
sitä itse. En myöskään kirjoittanut enkä piirtänyt. Elämä oli taistelua vuodesta toiseen. Ei
minulla ollut lohtulauluja. Ainoa, mistä sain voimaa, oli äidinkieleni, ja
joskus lauloin lapsille suomeksi. Siihen aikaan ei suomea kuullut missään, ei
ollut nettiä eikä somea. Löysin nyt tämän lumoavan laulun Youtubesta, ja se toi
kipeästi mieleen ne vuodet, kun minua ei ollut. Lapset rauhoittuvat, kun heille
kertoo satuja tai laulaa laulun, kuten tämä ikivanha tuutulaulu. Sitä on
laulettu minullekin lapsena, ehkä siitä se voima.
Unikomppania: Tuu, tuu tupakkirulla
4. Entä rakkauslaulut? Tämä oli vaikea. Useimmat
rakkauslauluthan kertovat kaipuusta, kun rakas ei vastaa tunteisiin, tai
surusta, kun on menettänyt sen rakkauden. Ystävyys on minusta rakkautta
tärkeämpää, siis miehen ja naisen välillä. Ystävyydessä, kumppanuudessa on
enemmän kunnioitusta ja epäitsekkyyttä kuin rakkaudessa. Rakastumiset menevät
ja tulevat, intohimo kuohuu ja laantuu.
Meillä oli kahdet hääjuhlat nykyisen kumppanini kanssa,
yhdet Irlannissa, toiset Suomessa. Hän valitsi häävalssin ekaan, minä tokaan. Strangers
in the Night , Frank Sinatra oli hänen valintansa, minun taas Carol Kingin
You’ve got a friend. Kuulin sen jo 70-luvulla, ja nyt ymmärrän jo sanatkin. Siinä
on rakkautta.
Carol King: You've got a friend
5. Voimalaulu, mikä antaa minulle voimaa? Se vaihtelee. En palaa johonkin samaan, vaan aina löytyy uusia haltioitumisia. Viimeksi Joan Baezin ja Merdedes Sosan Gracias a la vida. Naisten laulu antaa minulle voimaa. Myös saamelaisen Mari Boinen hypnoottinen Vuoi vuoi mu on voimaannuttava. Olin poissa Suomesta niin kauan, etten juuri voi nimetä yhtäkään kotimaista kappaletta lähtövuoteni jälkeen. Kuuntelen usein etnomusiikkia (esim. Tuuli Saksalan Keidas), kun maalaan, koska kansanmusiikin voima antaa rohkeutta ja vauhdittaa rytmiä. Ihmiset ovat selviytyneet niin paljosta, ja aina vain musisoivat ja luovat, sitä ei voi tappaa.
6. Luuranko kaapissani? Tämän pitäisi liittyä johonkin
salaisuuteen, häpeään, katumukseen. En oikein löytänyt mitään, mitä tässä
haluaisin paljastaa, mutta eräs euroviisulaulu sai minut kuuntelemaan (ja
katsomaan, myönnetään) nuoren miehen soitantaa ja laulua aina uudestaan. Valkovenäläissyntyinen
Alexander Rybak, joka edusti Norjaa, kiehtoi nuoruuden ihanuudellaan aivan
sopimattomasti, voisin olla hänen isoäitinsä. Malja nuoruudelle! Ja kaikille
vilkkuvasilmäisille nuorille miehille. Tätä kannattaa oikeasti katsoakin, toisin kuin muita videoita. Euroviisujen helmiä, tämä luuranko!
7. Kappale, joka kuvaa minua. Huh, todella vaikea. Olen
vuosien varrella laatinut ja editoinut hautajaisteni soittolistaa, ehkä sieltä
voi poimia jotain olennaista. Piirpaukkeen Konevitsan kirkonkellot tuli
rakkaaksi jo nuorena 70-luvulla. Parhaimmillaan kuunneltuna kuulokkeilla,
silmät kiinni. Se muistuttaa minua siitä nuoresta tytöstä joka olin silloin, ja
kuoreni alla olen edelleen. Kiihkeä, totinen, luova, syvällinen, herkkä. Parhaimmillani,
omimmillani. Pidän myös kappaleen alusta ja lopusta. Tuuli puhaltaa meidät
alkuun ja lopulta pois.
Piirpauke: Konevitsan kirkonkellot
8. Tulevaisuus? Juuri tällä hetkellä minua mietityttää
rauha. Kasvoin sotatarinoiden varjossa, pelkään edelleen sodan ääniä.
Maailmantilanne kauhistuttaa, elämme painajaista joka voi tulla todellisuudeksi
myös meille. On vaikea nukkua, kun uutiset pyörivät päässä. Uskon, että voimme
vielä ratkaista tai tulla toimeen ilmastomuutoksen kanssa, ja selvisimme juuri
pandemiasta, mutta muutaman mielipuolen, vanhan miehen suunnitelmista emme voi
tietää. Heille ei mikään merkitse enää mitään, ei elämä, ei ihmishenki. Tämä on
niin uskomatonta, käsittämätöntä ja meidän avuttomuutemme sen edessä niin
totaalista, että kaikki kalpenee sen rinnalla. Avuttomuudessani takerrun sitten
kaikkeen, mikä enää merkitsee jotain: rakkaimpani, taiteen tekeminen ja
näkeminen, lukeminen, kirjoittaminen, musiikki, luonto, puutarha. Koska
tapahtui mitä tahansa, haluan ainakin pystyä ajattelemaan, että rakastin
elämääni ja tein siitä jotain, elin täysillä. En tuhlannut elämääni apatiaan,
ahdistukseen ja masennukseen, vaikka olisin voinut nauttia siitä, kun kaikki
oli vielä hyvin.
Synnyinkaupunkini säveltäjän, Jean Sibeliuksen Valse Triste on kuulemma tarina vanhuksesta,
joka muistelee elämäänsä, rakkauksia ja intohimoja kuolinvuoteellaan. Tätä en tiennyt,
kun sen ensi kertaa kuulin, mutta kappale vei minut täysin mennessään. Onhan se
surullinen, mutta täynnä väriä ja lämpöä myös. Ja rakkautta, ainoa mikä jotain
merkitsee.
Ihana postaus! Piti oikein käydä kuuntelemassa jokaista kappaletta ❤️.
VastaaPoistaKiitos, kiva kun tykkäsit!
VastaaPoista