Olen vasta ihan viime vuosina alkanut
kutsua kirjoittamista harrastukseksi. Se tuntui oudolta: vähän kuin lukisi
samaan kastiin syömisen tai seksin. Tavanomaista, nautinnollista, tarpeellista,
pakottavaa tai nopeasti unohtuvaa, miten kulloinkin. Mutta aina osa
elämää.
Mainitsin lähiomaiselle bussia odotellessa löytäneeni hyvän metaforan
kirjoittamiselle: seksi. Hän puolestaan, että toivottavasti kliimaksiin
päästään viimeisessä luvussa. Että juonikaari on tarpeeksi korkea, jotta draama
pitkittyy. Juuri silloin bussi ilmestyi mutkan takaa ja hätäilin, että heiluta
sille, jotta pysähtyy, ja hän pokkana, että heiluta mitä. Bussikuski ihmetteli,
kun kaksi hihittävää eläkeläistä pyrkii voimattomina ylös rappuja. Muistan
tällaisina hetkinä aina, miksi valitsin lähiomaisen. Ikinä ei ole tylsää!
Vaan
kirjoittamisesta piti kirjoittaa. Olin kunnianhimoinen jo nuoresta
kirjoittamisen suhteen: lähetin runoja ja tarinoita lehtiin ja kilpailuihin.
Rakastin ainekirjoitusta, ostin kirjoitusoppaita. Luin jatkuvasti, 'lukemasta
päästyäni taas luin', kuten kirjoja inhoava äitini tapasi torua. Hankin
kirjekavereita, alkuun suomalaisia, myöhemmin myös englanniksi kirjoittavia.
Päiväkirjoja kertyi useampia vuodessa. Murrosiän ahdistukset oli pakko purkaa
kirjoittamalla, kun ei osannut puhua kellekään. Muistan pakottavan tunteen, kun
sisällä oli niin paljon sanoja, ja piti löytää paperia, jolle se purkaa.
Rauhoituin usein saadessani sekavat tuntemukset järjestykseen. Siinäkin
mielessä kirjoittamista voi verrata seksiin. Oli vaikea elää ilman.
Päiväkirjoja on vino pino, varhaisin vuodelta 1965. Vain yhden olen kadottanut. |
Vain
totaalinen kielenvaihto sai kirjoittamisen kuihtumaan, kun en osannutkaan enää
kirjoittaa suomeksi, englannin ottaessa vallan asuessani ulkomailla. Sellaisen
ihmisen, joka ei ole sitä itse kokenut, on vaikea kuvitella mitä äidinkielen
katoaminen merkitsee. Kaikki, mitä koet ja kuulet, tapahtuu vieraalla kielellä,
uusin käsittein. Sinulla ei itse asiassa ole sanoja uusille elämänvaiheillesi
suomeksi. Epäilen, että se on kokemus, joka rajoittuu aikaan ennen internettiä.
Nykyään on vain muutaman klikkauksen päässä omasta äidinkielestään, joka kulkee
taskukännykässä. Se sukupolvi, joka 'unohti' äidinkielensä ulkomaille
muuttaessa alkaa olla jo melko vanhaa. Nuorille on luontevaa olla
monikielisiä.
Moni muukin asia tietty vaikutti kirjoittamiseni tyssäämiseen,
sillä koko minuuteni oli tukahdutettu kaikilla kielillä. Joskus harvoin sain
puettua sanoiksi, mitä minulle ensimmäisessä avioliitossani tapahtui. Kirjeissä
kotiin taisi olla vain hyviä uutisia.
Ei siis mikään ihme, että kun viimein
puhkesin ulos siitä mädästä kuplasta, ensimmäinen mihin käännyin oli
kirjoittaminen. Riemullista, pulputtavaa juoksutusta, muutama tuskallinen pato
joka piti rikkoa, sitten taas vapaaksi. Kirjoittavaa ihmistä on vaikea kahlita.
Siihen on syynsä, miksi eräs pahimmista rangaistuksista vankilassa on
kirjoittamisen ja lukemisen epääminen. Joutuu yksin omien ajatustensa kanssa.
Samasta syystä kirjailijat ja kirjat sensuroidaan ensimmäiseksi totalitarismissa.
Aloin
myös suhtautua vakavammin omaan kirjoittamiseeni: hain netistä suomenkielisiä
etäkursseja, harjoittelin lyriikkaa ja novelleja. Löysin Oriveden kesäkurssit
kesälomien huippukohdiksi.
Orivesi eli Mämmilä |
Yksi monista kesäkursseista. Kaikki olivat erilaisia elämyksiä. |
En tiedä mitään ihanampaa kuin syventyä ryhmässä
kirjoitusharjoitukseen. Päät painuvat, tulee hiljaista, kynät rapisevat ja
sormet naputtelevat näppäimillä. Katsotaan tyhjyyteen tai omaan sisimpään,
vedetään yli ja deletoidaan, huokaillaan. Yleensä tätä työtä tehdään yksin. En
tunne kuin harvoja kirjoittavia ihmisiä, eikä sitä tee lähipiirissäni kukaan.
Sen takia on niin ihanaa löytää yhteys näihin kummajaisiin, jotka hakevat
sanoja, valitsevat ja hylkäävät, makustelevat ja sylkevät pois. Jotka ilahtuvat
hyvästä ilmaisusta, huomauttavat tahdikkaasti toistosta tai typosta, antavat
hyvää palautetta.
Hyvä palaute ei muuten tarkoita, että suitsutetaan kaiken
olevan hyvää. Rakentava kritiikki on kullanarvoista. Tässä kohtaa mä putosin tai tää ei auennut mulle tai tää tuntuu turhalta ovat kaikki tärkeitä
reaktioita. Jos sinnikäskin lukija putoaa kärryiltä tai tylsistyy, ei voi
odottaa tavallisten lukijoiden jaksavan. Merkittävää on myös se, että annetaan
oma arvo kullekin genrelle, eli ei arvostella trilleriä syvällisyyksien
puuttumisesta tai surrealistista novellia epäuskottavuuksista. Tärkeää on
lisäksi huomioida, miten hiottua teksti on: varttitunnin tekstiharjoitusta ei
juuri voi kritisoida samaan tapaan kuin kauan pohdittua novellia tai romaanikäsikirjoitusta.
Olen
joskus kuullut tuhahteluja, ettei kirjoittamista voi/tarvitse/pidä opiskella.
Samaiset tuhahtelijat eivät epäisi miltään muulta taiteen alalta harjoittelua,
ohjausta ja opiskelua, saati palautteen saantia tai ryhmässä oppimista. Ilmeisesti
vain kirjailijoiden pitää syntyä Mozarteiksi tai Picassoiksi. Ainoa, minkä
suhteen olen ollut epäileväinen, on liiallinen teorian tai kirjallisuustieteen
opiskelu. Se tuntuu aina ahdistavalta, toissijaiselta, kun pääasia on kuitenkin
se itse. Kirjoittaminen.
Yksin tai yhdessä, kaksin tai ryhmässä, aina se on
yhtä kivaa. Aloittaa
voi myös bloggaamisesta, mitä sitä pöytälaatikkoon piilottelemaan!
Jos ikinä
olet harkinnut sooloilun sijaan kimppakivaa, voin suositella
kirjoittamiskursseja.
P.S. Lisää kirjoittamiseen liittyviä
blogeja vuosien varrelta löydät blogin oikealta puolelta 'labels' luettelosta, sanalla kirjoittaminen. Aihetta hipoo myös kirjat.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaUusi yritys! Ajan kysymys on milloin yöpöydälläni on sinun kirjoittamasi kirja. Olet taitava kirjoittaja ja sinulla on takana elämää josta ammentaa. Jään odottamaan.
VastaaPoistaHahaa, kiitos vain, nimenomaan AJAN kysymys. Vaikea on saada valmista, yritystä kyllä on. Mutta kuten tässä iässä jo tiedämme, ei se päämäärän saavuttaminen, vaan se matka ; )
PoistaTämä oli vanhallekin hyvää lukea, siis fontin ja valkoisen tekstin suhteen :) Olet kirjailija, kirjoitat monipuolisesti ja vakavistakin asioista. Kaikenlaiset kurssit vahvistavat harrastuksia, oli se keramiikka, valokuvausta tai kirjoittamista. Niistä nauttii niin tekijä kuin lukijakin.
VastaaPoistaKiitos! Hyvä tietää, että myös näkyy hyvin.
Poista