Sateellakin riittää turisteja. |
Kolmas kerta toden
sanoo.
Eli kolmas visiitti tähän uniikkiin, kaoottiseen ja kauniiseen
kaupunkiin, jonka väkiluku on pienempi kuin Hämeenlinnan.
Turismi paisuttaa sen
kaksinkertaiseksi joka päivä - ja tämä on siis keskiarvo! Kesäkausina mahtaa
olla tukalaa käydä täällä, saati asua. Minua massat ahdistavat, ei pääse
liikkumaan, ihmiset tönivät ja tallovat varpaille. San Marcossa ja Realton sillan
liepeillä tulee tukehduttava angsti: liikaa ihmisiä. Koin sen aikoinaan myös Lontoossa
asuessani. Täällä siitä pääsee suuntaamalla pois keskustasta: jo Arsenalessa
oli tyhjiä katuja, joissa näkyi pyykkipäivän liputus ja normaalia arkea.
Pari ensimmäistä
päivää oli hurmosta, kuten lomalla aina.
Ensimmäiseksi kävimme Guggenheimissa
moikkaamassa tuttuja taideteoksia. Tämä veistos toi erityisesti naisille hymyn huuleen.
Matkalla törmäsimme Barbara Luisin upeaan
valokuvanäyttelyyn ihan sattumalta. Valokuvaaja oli itse paikalla ja vaihtoi ajatuksia kuvistaan kanssamme.
Aukiolla meidän ikäinen pariskunta näkyi
pohtivan, mennäkö sisälle galleriaan, ja me yllyttämään. He taas neuvoivat,
että meidän pitää ehdottomasti käydä Giudeccossa katsomassa Letizia Battaglian
näyttely. Tällaiset mikrokohtaamiset piristävät kummasti: löytyy yhteys
samanmielisiin, vaikka vain viideksi ohikiitäväksi minuutiksi.
Toisena iltana
menimme konserttiin, joka jätti meidät euforiseen tilaan: Vivaldin Neljä
vuodenaikaa ja Paganinia. Vanhan kirkon akustiikka oli upea, yleisö keskittyi
kuuntelemiseen, eikä kukaan heilutellut kännyköitä edessämme. Viimeinen osuus
oli niin uskomattoman loistava suoritus, että itkin ja haukoin henkeä samaan
aikaan. Ei ihme, että sanotaan Paganinin olleen salaliitossa itse paholaisen
kanssa: ei tuollaista tavallinen kuolevainen voi säveltää, ja minulla on
epäilykseni näistä soittajistakin.
Onneksi, onneksi
olimme euforisessa tilassa konsertin jälkeen, sillä kotimatka hotelliin oli koetteleva.
Alkuillasta olimme kuulleet tulvasireenin varoituksen. Menimme
konserttiin sateessa, ja palatessa ymmärsimme, mitä varten kaduille oli
aseteltu ikäänkuin matalia toripöytiä. Ne olivat pitkospuita tulvaa varten.
Korkea nousuvesi ja rankkasade on paha yhdistelmä laguuniin rakennetulle
kaupungille. Vesi nousee kanaaleissa ja maanalaisissa käytävissä kaduille asti.
Muutamassa liikkeessä stoalaisen tyynet kauppiaat pumppasivat vettä ulos.
Sää on ollut sanalla
sanoen kaamea. Aikaisemmilla huhtikuisilla visiiteillä aurinko paistoi tai
ainakin oli lämmintä, nyt on ollut niin kylmää ja kosteankoleaa, että
vilustuin. Lämpötilojen pitäisi olla +12-16 luokkaa, mutta kosteus ja sade menee
luihin. Lähdimme Suomen +8 asteesta, eikä ollut ollenkaan näin kylmä!
Taide sen sijaan on
lämmittänyt sydäntä.
Vaporetto eli vesibussi |
Ajoimme vaporetolla (=kirjaimellisesti höyrylaiva, vaikka
ne nykyään puksuttavatkin dieselillä) Giudeccon saarelle, jossa katsastimme
Letitzia Battaglian upean valokuvanäyttelyn. Dokkari hänen rohkeasta elämästään auttoi ymmärtämään kuvien taustan ja sai meidät molemmat kyyneliin.
Battaglia
kuvasi Sisilian köyhiä ja mielisairaita, romaneja, mafian rikospaikkoja,
kyläjuhlia, lapsia ja naisia. Minua yllättivät mustavalkoisten kuvien
vuosiluvut: niin köyhää Palermossa vielä 1980-luvullakin! En tiedä, onko Mia
Kankimäki jo kirjoittanut Letitziasta, mutta tämä todella on nainen, jota
ajattelen öisin! Ihailtavaa rohkeutta ja viisautta. Myös Elena Ferranten Napoli-kirjasarja tuli mieleen näistä kuvista.
Päätimme jättää
listalta Accademia-museon. Kirkkotaide ei enää jaksa kiinnostaa. Olin nähnyt
mainoksen kansainvälisen modernin taiteen näyttelyyn ja vihdoin saimme
pähkäillyksi, miten sinne pääsee. Venetsiaa kiertävistä vaporetoista nimittäin
toiset kiertävät myötä-, toiset vastapäivään, ja jotkut poikkeavat läheisille
saarille. Celestiaan pääsi puolessa tunnissa lyhintä tietä San Marcosta.
Tämä
näyttely on Venetsian pohjoispuolen valtavissa, tyhjiksi jääneissä
laivanrakennushalleissa. Sinne olisi mahtunut toiset kolme tai neljä näyttelyä!
Hienoja installaatioita, maalauksia ja valokuvia. Osa kylläkin sitä
'konseptitaidetta', jossa idea on loistava, mutta toteutus huono, osa taas
vaikuttavaa, teknisestikin mestarillista taidetta. Kun tarkastelimme varovasti
illuusio-sokkeloa, nuori näyttelyopas tuli näyttämään, että installaatioon sai
mennä sisälle kävelemään!
Hänen innostuksensa oli tarttuvaa, ja mieleen tuli,
miten usein saa enemmän näyttelystä irti, kun joku opas viitsii tulla
juttelemaan. Lähtiessä kiitimme respan toista nuorta opasta, ja hän kysyi,
halusimmeko kahvit. Totta kai, olin siinä vaiheessa nimittäin jo aivan
kohmeessa. Juttelimme taiteesta, ja mainitsimme Battaglian. Kävi ilmi, että
opas oli itsekin sisilialainen, ja kävimme mielenkiintoisen keskustelun
korruptiosta, EU-rahoituksesta, maahanmuuttajista ja köyhyydestä.
Gondola-suma |
Venetsiassa on aina
ollut maahanmuuttajia, ja nykyäänkin näkee palvelualalla ihmisiä joka
maailmankolkalta. Kaikkia kieliä kuulee, ja puhutaan, ja Milanon
äärioikeistokokous tuntuu täällä pahalta unelta. Ehkä Venetsia on kupla,
poikkeus. Massaturismi on sille suurempi uhka kuin maahanmuutto, niin vaurautta
kuin turismi tuokin.
Minua hämmästytti paikallisten
kärsivällisyys töykeiden ja kovaäänisten turistilaumojen kanssa. Monet tuntuvat
matkustavan tänne kuin Disneylandiin, ajattelematta, että täällä sentään asuu
vielä paikallisiakin, joiden pitää matkustaa töihin, viedä lapsia kouluun, lääkärille, käydä kaupassa ja kenties viettää vapaa-aikaakin jossain. En ihmettele, että väestö vähenee Venetsiassa. Aika näyttää, kumpi voittaa, rahanahneus vai paikallisten halu pitää kaupunki asuttavana. Venetsia on sietänyt monta vallanvaihtoa, kulkutautiepidemiaa, sääolojen vaihtelua. Olisi surkeaa, jos massaturismi ja jättiristeilijät pilaisivat tämän uniikin paikan.
Luin
mielenkiintoisesta kansalaisliikkeestä nimeltä Occupy Venice: paikalliset
ottavat hylättyjä taloja käyttöönsä, kun vuokrat ovat taivaissa ja asunnot
muutetaan Air B&B:ksi ja hotelleiksi. (He käyttävät muuten Venetsia
Biennaalien rakennusjätettä korjatessaan hylättyjä asuntoja. Usein mietin,
mihin kaikki päätyy, kun iso taidenäyttely puretaan, kierrätetäänkö sitä?)
Tulee eittämättä mieleen eräs toinen turistikaupunki, jossa asunnot alkavat
olla tavallisten ihmisten tavoittamattomissa. Dublinissa talonvaltausta on myös
yritetty.
Viimeisenä päivänä
ehdimme vielä koluta Ca' Pesaron taidemuseon, jossa oli hämmästyttävä kokoelma ikivanhaa japanilaista ja kiinalaista taidetta ja esinekulttuuria - modernin
eurooppalaisen taiteen lisäksi. Chester Beatty Library Dublinissa kalpeni tämän kokoelman rinnalla. Tässä museossa oli jotenkin vanhanaikainen fiilis, valtava määrä esineitä lasivitriineissä, vähemmän selityksiä.
Aika ei merkinnyt mitään, kun näitä mestariteoksia luotiin.
Netsuket esimerkiksi ovat aivan miniatyyrikokoisia.
Netsuken koko on siis jotain sentin pari luokkaa. |
Shakki, joka keksittiin Intiassa, löysi tiensä Japaniin ja pelinappuloista tuli norsunluisia taideteoksia. |
Mitä menettäisimmekään, jos keskittyisimme vain eurooppalaiseen, 'kristilliseen' kulttuuriin! Vuosituhansia vanha sivistys oli olemassa meitä ennen.
Battaglia sanoi, että
me olemme häviäjien puolella, olemme aina olleet, mutta luovuttaa ei voi.
Maailmassa jylläävät nyt pahat voimat, rajoja yritetään sulkea, sulkeutua omaan
kapoiseen identiteettiin, suojautumaan muilta kulttuureilta. Miten heikko on oma identiteetti ja kulttuuri, jos se tuntee uhkaa muiden edessä? Ikään kuin oman historian vaaliminen olisi ristiriidassa muiden vaikutteiden kanssa.
Gallen-Kallelat ja Sibeliukset eivät olisi mitä ovat, ilman vaikutteita ja
matkustelua muualla. Kirjallisuutta pitää avata, ei sulkea yli rajojen.
Musiikki näivettyy, jos se ei saa uusia tuulia. Taide nimenomaan saattaa olla
se väline, jonka avulla ymmärtää tätä planeettaa ja ihmisyyttä.
Eli maailman kulttuureista rikastuneena kohti vaalivalvojaisia. Nämä ovat tärkeät vaalit Suomessa.
P: S. Edellisestä Venetsian-matkastamme on jo pari vuotta, tässä siitä blogi matkavinkkeineen.
Uusia ja vanhoja vesivossikoita Grand Canalissa. Autoja täällä ei näe, ei edes polkupyöriä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti